Op een donderdagavond stromen de millennials langzaam binnen in het Imperium theater in Leiden. Ze komen voor een evenement van Bureau van Betekenis, een pioniersplek die een community creëert voor jongvolwassenen.
Deze avond is er een cabaretvoorstelling van Tim zingt met als rode draad het thema geluk. Na de voorstelling spreek ik met Reinout uit het team van Bureau van Betekenis.
Allereerst vertelt Reinout over de missie. BvB (Bureau van Betekenis) wil een plek bieden voor jongvolwassen die worstelen met bepaalde vragen in het leven of tegen bepaalde dingen aanlopen. Dat ze het hier kunnen hebben met elkaar over bepaalde onderwerpen en levensvragen want voor deze doelgroep kan het lastig zijn om aansluiting bij de kerk te vinden. Jonge mensen die niet meer naar de kerk gaan of helemaal niet bekend zijn met de kerk en geloof. Daarom willen we een gemeenschap vormen en millennials inspireren met evenementen zoals lezingen en borrels en hen laten zien hoe we samen een gemeenschap kunnen vormen.
Via sociale media en ons eigen netwerk proberen we mensen te betrekken. We zijn net begonnen, dit is het tweede evenement. Het is leuk om te zien dat al een aardige groep bij beide evenementen aanwezig was en dat er achteraf ook door wordt gepraat over het onderwerp. Jongeren ervaren veel stress en druk, we leven in een prestatiecultuur. Bureau van Betekenis is dan juist een plek van rust en zingeving. We zijn nu vooral contact aan het leggen met de doelgroep en aan het kijken hoe we aansluiting kunnen vinden. In de gesprekken achteraf vertel je wel over je eigen basis en achtergrond. Tijdens de evenementen willen we belangrijke dingen uit het geloof terug laten komen. We zien dat millennials op zoek zijn naar betekenis en hopen vanuit onze christelijke visie daaraan bij te kunnen dragen.
Reinout is erg enthousiast over de toekomst van BvB. We hopen dat er een vaste groep is die blijft komen waar we betekenisvolle gesprekken mee kunnen voeren. Dat er ook buiten de evenementen om contact wordt gelegd en door in gesprek te gaan iets van God kunnen laten zien. Dat er zo een gemeenschap wordt gevormd waar we met geloof en andere vragen bezig kunnen zijn.
Ik ben zelf ook millennial en merk om me heen dat ik de druk van presteren zie binnen de doelgroep. Meer betekenis geven kan helpen om niet alleen verantwoordelijk te zijn voor het succes van je eigen verhaal, maar ook onderdeel uit te mogen maken van een groter verhaal. Door hier mee bezig te zijn kunnen we millennials verder helpen en hopelijk druk en stress verminderen en hen dichterbij het geloof brengen.
Foto’s: adrianne.fotografie
Tekst: Dieke van Ede (IZB)