Zoek

Missionair biertje tijdens de Toer voor het Goede Doel

Missionair biertje tijdens de Toer voor het Goede Doel
‘Ik heb opa en oma verteld over Jezus’

Het meisje op een neutrale bso dat niets liever doet dan naar Bijbelverhalen luisteren. Een wijkagent die meehelpt flyers van de pioniersplek uit te delen. Deelnemers aan de Toer voor het Goede Doel hebben op zaterdag niet alleen 150 kilometer gefietst in regen en wind, maar werden ook ondergedompeld in praktijkverhalen uit het werk van de IZB. ‘De eerste Toer waar bij een tussenstop een biertje werd aangeboden.’

5 juni 2024

De sponsortocht is behalve een sportieve zaterdagbesteding vooral bedoeld om inspiratie op te doen bij verschillende missionaire projecten. De start en finish was in Wateringen, en onderweg fungeerden Leiden en Rotterdam-Charlois als pleisterplaatsen.

In Wateringen vertelde Gesina Joziasse over een uniek missionair project waarvan zij mede de kar trekt: een ‘gewone’ buitenschoolse opvang wordt gecombineerd met christelijk kinderwerk. Eén meisje is altijd present bij de Bijbelvertelling. Toen ze onlangs de enige belangstellende was zag ze haar kans schoon: ‘Ik wil eigenlijk bij het begin van de Bijbel beginnen en bij het eind eindigen.’

Oerknal
Ze is zelf ook al missionair. ‘Ik ben bij mijn opa en oma geweest en heb hen verteld over Jezus. Mijn moeder zei dat ze gelooft in de oerknal, maar ik geloof dat God de aarde gemaakt heeft en ons een nieuwe wereld brengt.’
De gemeente mag dan vergrijzend zijn, een voorbeeld als dit betekent een grote zegen. Gesina: ‘Liever één zo’n meisje dan heel veel kinderen die je niet bereikt.’
Het kinderwerk bereikt een groter publiek dan alleen de doelgroep. Zo was er met Kerst een pop-upkoor gevormd. De kinderen, van wie de meeste normaal niet in de kerk komen, wilden helemaal niet stoppen! En zo is er dus een koortje van tien kinderen die af en toe in de kerk zingen, met ouders en soms grootouders onder hun gehoor.

Eigen biertje
In Leiden werd Bureau van Betekenis bezocht, een missionair project voor een doelgroep die vooral bestaat uit niet-gelovige zoekers en christelijk opgevoede mensen die zijn afgehaakt. Een lastig te benaderen categorie, aldus missionair werker Wietse van Welie. ‘Ze hebben over het algemeen een druk en vol leven.’ Samen met zijn team vond hij een manier om de doelgroep van een (studenten)stad te bereiken: een eigen biertje, ontwikkeld samen met een lokale brouwerij. Maar wel bier met een missie: op het etiket zit een qr-code naar gespreksvragen en de website.

De fietsers ondergingen een activiteit die voortkwam uit een workshop over dankbaarheid die Bureau van Betekenis regelmatig organiseert. Een oefening in praten en luisteren, die tot nadenken stemde. ‘Komt ook je schoonmoeder voorbij?’ vroeg iemand met een knipoog toen het ging over dankbaarheid.

Pittige omgeving
In Rotterdam-Charlois draait missionair project Noorderlicht. Er wonen nogal wat mensen uit Oost-Europa, voor wie het heel normaal is om in de kerk om hulp te vragen. Dat doen ze hier dus ook.
Punt van zorg is de capaciteit. Pionier Corine Zonnenberg: ‘Veel gezinnen vertrekken want voor kinderen is het best een pittige omgeving om op te groeien, met veel criminaliteit en geweld. Maar je hebt wel mankracht nodig om kerk te zijn.’
Aangename verrassingen zijn er ook. Zoals een meisje dat was losgeraakt van kerk en geloof, meedeed met de bootcamp en de Alpha-cursus en regelmatig de diensten bezoekt. ‘Ik moet een keuze maken. Kan ik belijdenis doen of gedoopt worden?’

Inspiratie genoeg, deze Toer voor het Goede Doel. Vanuit Leiden kregen de fietsers nog een vraag mee: Wat weerhoudt je ervan om tevreden te zijn? Een van de deelnemers: ‘Dat is precies wat de samenleving mist, nadenken over dit soort thema’s.’

Al is geld bij deze sponsortocht niet het hoofddoel, er is een prachtig bedrag opgehaald – ruim 10.000 euro – dat wordt verdeeld over de missionaire plekken.

Hieronder een selectie van de foto's:

IMG_8819IMG_8824IMG_8864IMG_8872P1110457IMG_8882P1110473IMG_8916IMG_8927IMG_8933P1110497IMG_8948P1110520