Zoek

Corine Zonnenberg schrijft dagboek voor tieners

Corine Zonnenberg schrijft dagboek voor tieners

Het dagboek ‘Hemelvragen’ van missionair predikant Corine Zonnenberg laat tieners van 10 tot 14 jaar op een creatieve manier kennismaken met de praktijk van het geloof. Een boek dat inwijdt in de christelijke traditie en recht doet aan de vragen die tieners zelf hebben.

24 september 2024

 ‘Teken eens een rondje op een stuk papier. Of pak eens een ring. Heeft de ring een begin of einde? Nee, hij gaat altijd door. Zo is het ook met God. Hij heeft geen begin en geen eind. Hij was er altijd al en zal er altijd zijn. Dit wordt ook weleens genoemd: ‘eeuwig’. Hij is er altijd.’

In het dagboek ‘Hemelvragen’ worden tieners stap voor stap ingewijd in de begrippenwereld van het christelijk geloof. Bijzonder aan dit dagboek is dat het op een onopvallende manier ruimte schept voor het mysterie van God. Meteen al op de eerste bladzijden wordt een gevoel van verwondering opgeroepen voor God die tijd en ruimte overstijgt. Er is ook ruimte voor verwarring daarover, bijvoorbeeld door een vraag die ter overdenking is toegevoegd: ‘Wat vind je van deze stelling? ‘Als ik eraan denk dat God geen begin heeft, vind ik het moeilijker/makkelijker om te geloven.’

Liefdesliedje

De tieners worden aangesproken op hun eigen logische vragen: hoe is God ontstaan? Hoe kan ik met God praten? Waarom zou ik naar de kerk gaan? Is Jezus echt opgestaan? Het mooie is dat de tieners worden uitgedaagd om de Bijbelse verhalen serieus te nemen, en daarbij ook zelf nauwkeurig te lezen. ‘De discipelen zijn bij elkaar in een huis. Dan verschijnt Jezus in de ruimte. Blijkbaar heeft Jezus geen deur nodig. Opeens staat Hij daar in het midden van de ruimte. Ze herkennen Hem gelijk. Het is Jezus!’.

Bij elke dag hoort een Bijbelgedeelte, een korte uitleg in eenvoudige taal en een gebed, een vraag of een opdracht. Die opdrachten zijn vaak opzoekopdrachten, bijvoorbeeld om iemand te vragen wat zijn of haar favoriete liefdesliedje is en dat vervolgens te luisteren. Zo wordt hopelijk voelbaar gemaakt wat het betekent dat God liefde is.

Stem van God

Een dagboek als dit een goed middel om het geloof te oefenen. Een voorbeeld is de dag met het thema ‘God spreekt door je gedachten’. Tieners willen natuurlijk weten: hoe dan? Zonnenberg legt dat heel helder uit. ‘God schakelt onze gedachten in om op die manier tot ons te spreken. Zo kun je een gedachte krijgen die niet van jezelf is, maar die de Heilige Geest je geeft. De stem van God. Hoe herken je zo’n gedachte? Dat kan nog best lastig zijn, want hoe weet je of het geen gedachte is van jezelf?’.

Even verder maakt ze het concreet. ‘Hoe het werkt? Je bent bijvoorbeeld aan het bidden. Je bidt voor diegenen die het moeilijk hebben. Opeens moet je denken aan een klasgenoot. Je denkt bij jezelf: ‘Hé, waarom denk ik aan haar?’ Je hebt geen flauw idee of zij het moeilijk heeft. Maar de gedachte blijft terugkomen. Het kan dan een gedachte van God zijn. Je kunt haar een bemoedigend kaartje sturen. Het kan blijken dat ze inderdaad dat kaartje hard nodig had. Je hebt dan de stem van God gehoord.’

Vraagteken

Tieners worden op een speelse manier gestimuleerd om zich in de christelijke traditie te verdiepen, bijvoorbeeld door de opdracht om het Hebreeuwse alfabet op te zoeken en daarmee hun eigen naam op te schrijven. Ook wordt ze geleerd om het Onzevader te bidden en een manier om de Bijbel te lezen. ‘Onderstreep in de tekst wat je aanspreekt. Zet een vraagteken bij iets wat je niet begrijpt. Zet een uitroepteken bij iets wat je wilt onthouden. Wat zou God door deze tekst tot jou willen zeggen? Schrijf dat op.’

Een praktisch dagboek dat tieners en ouders inspiratie biedt; je zou het ook samen met je kind kunnen lezen, de vragen en opdrachten zijn afwisselend en verdiepend. Kun je er daarna samen over praten.

 

Tekst: Nels Fahner

 

Corine Zonnenberg, Hemelvragen. Alles wat jij wilt weten over het geloof. Uitg. KokBoekencentrum, Utrecht.